Reporterier

En flyr (eller tar nya steg åt oväntade håll) och det gamla livet gör sig påmint.

Som när jag sätter mig i skolans safaribil för att åka ut i bushen. För att uppleva ensamheten (tillsammans med klasskamrater visserligen) i den sydafrikanska bushen.

Och i bilen väntar – två journalister. En fotograf och en reporter. Ynglingar i tjugoårsåldern med precis lagom slitna kläder och gympadojor som skriker ”hungrig, ung person som vill göra mediekarriär”.

Ahhh!

reporter1Klasskamrater visar reportern hur man ser skillnad på leopard- och lejonspår.

Jag sätter mig längst bak och muttrar, på svenska så att ingen kan förstå, och tyst så att ingen ska höra. För jag inser plötsligt motvilligt: Jag är den där pösmunken nu. Gubbjournalisten som skrockade på redaktionsmötena att ”det där har vi redan gjort” innan han (för det är alltid en han) högg in på en syltmunk.

Gubben som inte kunde hantera sin avsaknad av just hungrig, ungdomlig iver.

reporter3

Läraren Cobus, aka Snusmumrikens och Gandalfs gemensamma kärleksbarn, försvinner som vanligt in i bushen under en paus, och reportrarna tittar på.

Men nu sitter jag ju i en safaribil, som sagt. Och jag äter skorpor, inte syltmunkar.

Eller med andra ord: Jag har inte tid för några gubbfasoner nu. Jag är för upptagen med att titta på zebror. Så jag spricker upp i ett leende (som ingen ser för jag sitter fortfarande längst bak) och tar del av när klasskamraterna förklarar hur man stoppar diarré genom att tugga på olika sorters blad.

– Just chew this and stop the big poo, säger de.reporter4

Det finns alltid olika sätt att spendera en kaffe- och tepaus i bushen. Jag försvinner ut på en gammal dammvägg. Tracy och Carole tittar på utterspår. Cobus letar termitfossil i leran, och journalisterna dricker kaffe, vid bilen.

TwitterShare

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>