Identitet: konsument

Hurghada är verkligen inte vackert. Här fruktar jag inte en exploatering. Den har redan ägt rum.

Hurghada är en kapitalistisk realisering av turisters föreställningar av Egypten: sfinxer, pyramider, Nemo-fiskar. Allt i fickformat, serverade under byggnadsställningar, på bekvämt avstånd från strandhotellens slutna områden. För 30 år sedan fanns knappast Hurghada alls. Nu är det en stad, inte för egyptier utan för turister.

Turister är generellt sett dumma i huvudet. Vårt största fel, åtminstone i Hurghada: Vi står på korallerna. Sakta vittrar de bort och när de är borta finns bara souvenirerna kvar. Det kommer inte att räcka för fula Hurghada.

Jag är inte emot efterapningar, kopior. Andy Warhol är kul och massans anonymitet har en sträv charm. Allt är påverkat, fysiskt eller genom vårt mentala filter. Bilden av den orörda naturen är alltså falsk. Men: jag vill veta att det finns en självgående organisk natur, bortom shoppingrundorna.

Än så länge finns också Röda havets picassofisk. Jag såg den och den är vacker.

TwitterShare
Det här inlägget postades i Djur. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>